Motion vid strikt kur
  • Faktura 0:-
  • Fri frakt över 950:-
  • Snabb leverans

Motion vid strikt kur

Fortsätt med den aktivitet du är van vid

När man ska gå ner i vikt och använder Modifast LCD kostersättning eller kombinerar matmåltider med måltidsersättning som (Modifast bars eller Ready to drink) så kan man försöka att se motionen som en bonus för att kunna gå ner lite extra och försöka att inte lägga till mer mat.

Även om man går på en strikt kur med Modifast är det bra för både välbefinnande och viktminskningen att fortsätta med de fysiska aktiviteter som man är van vid. Man kan dock tänka på att inte starta upp med någon ny intensiv träningsform under denna period.

Vill man endast gå ner i vikt så snabbt som möjligt kan det fungera utmärkt att endast äta 4 påsar LCD per dag även om man motionerar regelbundet. Är motionen mer ansträngande än en promenad så kan det vara en fördel att äta en påse LCD strax före träningen och sedan en påse cirka 2-3 timmar senare. Anledningen till detta är att man då har lite mer näring och byggstenar tillgängliga i kroppen när man tränar och i återhämtningsperioden vilket ger lite bättre förutsättningar för att få resultat av träningen. Om man blir för hungrig i samband med aktiviteten kan man ta en halv till en Modifast bar, en frukt eller lite grönsaker.

LCD och näring för dig som motionerar regelbundet

Motionen i sig är naturligtvis förutsättningen för att få några träningsresultat över huvud taget men näringen man stoppar i sig kan påverka förutsättningarna för att få de resultat man önskar.

Prioriterar man resultat av träningen lite högre kan man göra små tillägg till kostersättningen för att få bättre resultat. Ett problem kan vara att man känner sig för hungrig och trött innan träningen när man bara äter 4 påsar per dag.

Då kan man prova att lägga till en halv eller en frukt före träningen för att se om man känner sig lite piggare då. En frukt före eller under träningen kan vara fördelaktigt om man tränar länge för att få mer energi på slutet.

Man kan också äta en halv eller en frukt efter träningen för att på så sätt få lite snabbare energi till de muskler man tränat, vilket kan vara positivt för återhämtningen samtidigt som det kan minska besvär med kraftig hunger efter träningen.

Tränar man ofta och ganska intensivt, t.ex. styrketräning kan det vara positivt med lite extra proteinrik mat före träningen. Protein är kroppens byggstenar och om man då äter lite extra före träningen så kan man minska den nedbrytning som faktiskt sker under träningen samtidigt som man tillför byggstenar för en effektivare återhämtning. Magra mjölkprodukter som t.ex. kesella (ca 1 dl), mjölk eller yoghurt (ca 2-3 dl) kan vara ett bra val. För den som tränat mycket och prioriterar träningsresultat kan alltså en halv frukt och 1 dl kesella före träningen följt av en frukt efter träningen vara ett lagom intag utöver 4 påsar LCD per dag.