Schema - Modifast-metoden MIX
  • Faktura 0:-
  • Fri frakt över 950:-
  • Snabb leverans

Schema för Modifast-metoden MIX

Denna metod passar dig som av olika anledningar behöver äta någon matmåltid varje dag. Tänk på att du även behöver göra positiva förändringar i dina matvanor för i takt med att du minskar i vikt minskar även ditt energibehov, du blir en mindre människa helt enkelt!

Fas 1 av Modifast-metoden

Fas I: Vecka 1 - 3

De första tre veckorna byter du ut en av dina måltider (frukost, lunch eller middag) mot en måltid Modifast. Vilken måltid du byter ut först kan du själv bestämma, utifrån vilken måltid som är lättast att ersätta eller vad som fungerar bäst i vardagen.

Du kan välja en favoritsmak från hela sortimetnet. Tänk dock på att en Modifast bar är ett mellan mål och att det krävs två bars för att ersätta en måltid. 

Ersätta frukost
Börjar du med att ersätta frukosten så finner du värdefull information för att träna in en bra lunch och middag här. Prova gärna eller ta inspriation från våra smala recept, lägg upp maten enligt tallriksmodellen, använd nyckelhålsmärkta produkter oftare och upptäck hur god smal mat är.

Ersätta lunch eller middag
Väljer du att istället behålla frukosten så kan du läsa mer om en bra frukost och hur den kan se ut här och samtidigt träna in nya frukostvanor. Det finns många sätt att kombinera goda och sunda frukostar. Välj gärna nyckelhålsmärkt bröd och pålägg, lättmjölk, lättkvarg och gärna frukt, bär och grönsaker. 

Fas 2 av Modifast-metoden

Fas II: Vecka 3 - 4

Nästkommande tre veckor byter du ut ytterligare en matmåltid mot en Modifast-måltid så att du ersätter totalt två huvudmåltider per dag och äter en vanlig måltid. Återigen bestämmer du själv vilka måltider du ersätter utifrån din vardagssituation. 

Mellanmål vid behov
Under dessa veckor kan du välja att lägga till 1 mellanmål eller kvällsmål. Bra val är något av följande: 1 frukt, 1 dl bär med lättkvarg, 1 smörgås med nyckelhålsmärkt bröd eller en Modifast bar. 

Fas 3 av Modifast-metoden

Fas III: Vecka 4 - 6

Nu ska du återgå till samma val som under vecka 1-3 igen och äta 2 matmåltider per dag. Totalt ska du nu återigen är en Modifast-måltid  och två matmåltider och ev ett mellanmål/kvällsmål.

Fortsätt byta ut den måltid som inte riktigt sitter ännu
Nu väljer du att behålla de matmåltider som du har fått till en trivsam och bra vana samt ersätter den matmåltid som du behöver arbeta med ytterligare. Nu har du extra mycket tid för att träna in din sista matmåltid som ska läggas till om 3 veckor.

Prova gärna våra smala recept, börja lägga upp din mat enligt tallriksmodellen, leta efter nyckelhålsmärkta produkter och få inspiration av våra frukostförslag!

Fas 4 av Modifast-metoden

Fas IV: Vecka 9 -

Din Modifast-kur Mix är över och nu ska du övergå helt till matmåltider för frukost, lunch, middag och ev något bra mellanmål om du vill. Det är nu som många tycker att den största utmaningen börjar, nämligen kampen för ev fortsätta gå ner i vikt och sedan hålla vikten. Fortsätt följa tallriksmodellen, tänk på mängder, välj omättade fetter som har en bra kvalité, ät gärna frukt och grönsaker, välj fullkornsprodukter, minska intag av sötsaker och titta efter gröna nyckelhål när du handlar samt hitta en motionsform om du tycker om och få den till en vana.

Hitta en god livsstil med en bra balans - tänk på att man kan äta av allt men inte alltid!

Skulle du känna att du fallit ur dina nya sunda vanor går det utmärkt att byta ut enstaka måltider med Modifast, för att på ett enkelt och säkert sätt återta kontrollen över energiintaget och vikten.