Jenny, Lättare tillsammans 2021

Modifast har verkligen fungerat!



Detta är min Lättare- resa!

Mitt mål är att nå 63 kg för då är jag enl BMI inom ramen för normalvikt. Framförallt vill jag känna mig piggare och lättare.
Mål på vägen innan jag når dit (delmål) är att de två första veckor med modifast väga under 70 kg. Och nå en vikt på 65 kg innan aktivitetens slut. De sista kilona tänkte jag fixa efter aktivitetens slut. 

Gick med för att få en kickstart, motivation och bättre vanor och modifast har verkligen fungerat.

Jag har nått mina delmål delvis men fick en kraftig UVI och misstänkt njursten så gick lite tillbaka till de gamla rutiner samt mycket minskad aktivitet. Så hann nå en vikt på 66,55 kg innan aktivitetens slut. Det har varit en stor motgång att bli sjuk vilket har påverkat min kost och träning.
Mår bra nu så tänker åter igen på kost och träning. Det viktigaste är att man inte ger upp. Viktigt att ha den inställningen. Det är en sorts strategi.

När jag fått sötsug/känt hunger har jag försökt fått tankarna på annat än mat. Ex ägnat mig åt min hobby att gjuta, dricka ett stort glas vatten eller osockrad saft/dricka, gått en promenad eller gjort annan fysisk aktivitet. Strategin har varit att få tankarna på annat när suget varit framme helt enkelt.
Sedan har jag tagit mig en funderare. Är jag verkligen hungrig eller är det min hjärna som luras? Att man verkligen känner efter om det är hunger eller bara ett sug.

Idag är jag mer medveten om vilka produkter som är bra näringsmässigt och vilka kalorifällor man bör undvika/minska. Även vad man kan äta som är bra och mättar längre. När jag skall äta tänker jag ett ungefärligt kaloriintag samt på vilken mat det är jag faktiskt har på tallriken. Den ska ju mätta och samtidigt vara hälsosam. Samtidigt tar jag och stoppar I mig nått mindre nyttigt ibland. Livet skall vara njutbart och hållbart på samma gång. Då får jag hellre ta en lite längre promenad exempelvis. Inkomster och utgifter.

Träning har blivit rutin.
Jag mår bra av att träna, speciellt efteråt, får en energi som varar länge och sug efter mat minskar. Brukar tänka på hur jag mår efter träning innan jag tränar för att ens få motivationen att träna. Man vill ju känna energi under dagen och träningen tar ju bara en liten del av ens tid.

Tips är framförallt att inte ge upp även om det blir motgångar. Bara fortsätt när orken finns.
När hunger eller sötsug slår till försök hitta på annat för att distrahera tankarna.

Tänk på hur piggare och energifylld man blir efter ett träningspass innan du tränar för att få motivationen till träning.

Vikt är något som man får kämpa med hela livet. Den varierar alltid. Det viktiga är att må bra och aldrig ge upp.

Tack för mig. Nu fortsätter min resa!



.
Om Modifastmetoden Kostschema för viktminskning

Medmade

Tillskott av vitaminer och mineraler efter överviktsoperation - Allt i ett! Handla Medmade