Beställnings- och leveransvillkor

Beställnings- och leveransvillkor


Nedan hittar du de villkor som gäller för beställning, leverans och betalning från Modifast e-handel.

1. Leveranser

Leveranser görs enbart inom Sveriges gränser. Paketförsändelser distribueras antingen med Bring, och når då oftast utlämningsstället inom 1-3 arbetsdagar efter beställningstillfället, eller med PostNord om du väljer hemleverans. Du får information om själva leveransen samt var och när ditt paket kan hämtas, per SMS. Vid hemleverans kan du när du fått din avisering göra leveransval för ditt paket, på nätet eller i PostNords app. Kontakta Modifast Kundservice om aviseringen uteblir, på modifast@navamedic.com eller 0200-24 24 21. Beställningar som registreras senast kl. 13.00 vardagar, packas och skickas normalt redan samma dag. Vid extra hög orderingång kan hanteringen dock bli något fördröjd.

Väljer du leverans till ett paketombud kan du själv välja vilket ombud paketet ska skickas till, från listan som visas för vald ort eller valt postnummer. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av legitimation samt kolli-ID. För kunder i vissa delar av landet kan Bring erbjuda ytterligare leveransalternativ direkt till dig som mottagare. Detta är i så fall en tilläggstjänst som avtalas direkt mellan dig och Bring och betalning för den tjänsten görs också direkt till Bring. Alla frågor kring denna tjänst hänvisas direkt till Brings kundtjänst. Se deras hemsida för kontaktvägar. 

Brevförsändelse levereras med PostNord, normalt inom 4 arbetsdagar.

Navamedic kan inte garantera leverans om ej korrekt mobilnummer anges. Vi reserverar oss för eventuella tekniska problem och leveransproblem utanför vår kontroll samt slutförsäljning som gör att leveransen inte kan fullföljas eller blir försenad.

Vid slutförsäljning av enstaka varor meddelas detta i anslutning till respektive produkt i shoppen. Inkommer ny leverans inom ett fåtal dagar skickas produkterna först när hela beställningen kan fullgöras.

Vid längre leveransuppehåll avaktiveras produkten för beställning. Om en redan gjord beställning inte kan fullföljas på grund av slutförsäljning kommer du som beställare att kontaktas för att annullera eller ändra din order. Du har även rätt att häva köpet utan kostnad vid en eventuell försening. Du har 14 dagars ångerrätt på obruten förpackning, se mer information nedan.

Observera att paketombuden regelmässigt skickar paket i retur om mottagaren inte hämtar ut det inom 14 dagar. Att undlåta att hämta ut varorna är inte samma som att utnyttja sin ångerrätt.

Får vi tillbaka paket som inte hämtats ut, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, f n 250 kronor.

2. Beställningsbekräftelse

När du slutför din beställning, förutsatt att alla informationskrav etc. i kassan är uppfyllda, visas först en beställningsbekräftelse på skärmen. Därefter skickar vi även en bekräftelse per e-post. Ett avtal om köp ingås först när Navamedic genom beställningsbekräftelsen bekräftat köpet, per e-post. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

Observera att det snabba flödet med elektronisk beställning, fysiskt varuflöde och fakturering går så snabbt att det inte går att stoppa eller ändra en registrerad beställning. Att beställningen slutförs innebär betalningsansvar och en beställning som görs via Modifast E-handel är bindande i befintlig utformning och omfattning. Vill du som privatperson sedan utnyttja din ångerrätt, måste du alltid först hämta ut ditt paket. Se mer information under aktuell rubrik nedan.

3. Priser och högsta orderbelopp

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer.

När du handlar från Modifast e-handel gäller en maxgräns för varuvärdet på 10 000 kronor, inklusive moms.

4. Beställning och betalning

Att beställningen slutförs, med knappen längst ner i kassan innebär ett betalningsansvar. Genomförd beställning innebär också att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn, adressuppgifter, telefonnummer och födelsedatum registreras i vårt kundregister. För att ha rätt att genomföra en beställning krävs att du är över 18 år alternativt har målsmans godkännande för köpet.

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Alla betalningar skyddas av 3D secure.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra beställningsvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Ange din e-postadress och klicka på Fortsätt och ange de uppgifter som sedan efterfrågas som exempelvis postnummer. Får du upp fel personuppgifter klicka på länken Inte du? Vill du ändra din adress eller telefonnummer klicka på länken Ändra adress eller telefon. Kontrollera dina uppgifter och klicka på Slutför köp.

Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig.

I kassan är ett betalsätt förvalt, men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen som visas såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice (08-120 120 10). Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus m.m. på klarna.se under Mina sidor.

4:1. Mot faktura

Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med 30 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 30 dagar från den dagen då varan lämnar vårt lager. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vår fordran överlåts omedelbart till vår samarbetspartner Klarna AB. Fakturan skickas via mejl från Klarna, i samband med att ordern skickas från vårt lager. 

Har du inte fått fakturan när varorna kommit fram bör du snarast höra av dig till Modifast Kundservice (0200-24 24 21 alt. modifast@navamedic.com) eller till Klarna (08-120 120 10).

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att ta en kreditupplysning genom Klarna AB. Då kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per post. Kreditupplysningen påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 30 dagars kredit. Som kund får du genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan man välja ett annat betalningssätt (kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning) alternativt kontakta Klarna.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs.

Om du har valt att betala med faktura men ångrar dig och vill ändra till delbetalning med Klarna konto går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna för mer information.

Personuppgifterna hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

4:2. Med delbetalning

Vi erbjuder dig möjligheten att delbetala din faktura via Klarnas Månadsfaktura. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Observera att du när som helst kan betala hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Om du har valt att betala med faktura men ångrar dig och vill ändra till delbetalning med Klarna konto går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna för mer information. Har du handlat i flera olika nätbutiker som erbjuder Klarna konto samlas dina köp på en och samma faktura. En aviavgift om 29 kr tillkommer per månadsfaktura. Fakturan skickas per post i mitten av månaden. För delbetalning via Klarna gäller årsränta om f.n. 19,90%. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

För speciella kampanjer, där köpet t.ex. betalas först i slutet av en kommande månad, tillkommer en uppläggningsuppgift om 39 kr per order. Läs noga villkoren som det länkas till för respektive betalningsalternativ och kampanj innan du slutför köpet.

4:3. Med bank- eller kreditkort

Vi erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Det innebär att de följer Payment Card Industry Data Security Standard. Det är den högsta standarden av säkerhet i branschen och den omfattar all hantering av data i den kassalösning vi använder.

4:4. Med direktbetalning via internetbank

Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

4:5. Med Swish

Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

5. Frakt och transport

För beställningar som skickas till paketombud tas en fast fraktavgift på 49 kronor ut. För den som beställer varor för mer än 950 kronor (efter att ev. rabatter dragits av) skickas dock beställningen helt fraktfritt. Om alternativet Hemleverans väljs i kassan är fraktavgiften istället 99 kronor, oavsett ordervärdet.

Om varan skadas eller kommer bort under transporten är Navamedic AB betalningsansvarig. Du måste dock meddela Modifast Kundservice inom skälig tid efter att skadan upptäckts eller bort ha upptäckts. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är det du som är betalningsansvarig.

Observera att paketombuden regelmässigt skickar paket i retur om mottagaren inte hämtar ut det inom två veckor.

Får vi tillbaka paket som inte hämtats ut, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, f n 250 kr.

6. Ångerrätt och retur

De produkter som säljs på Modifast.se och INTE är livsmedel, d.v.s. böcker, shakers etc., omfattas av ångerrätten i distansköpslagen. Du har därmed rätt att frånträda avtalet och ångra köpet utan att ange något skäl, inom 14 dagar. Om du vill åberopa din ångerrätt av just och enbart den typen av produkter kan du använda konsumentverkets standardblankett som du hittar här. Fyll i och bifoga i så fall blanketten med din retur.

Livsmedelsprodukter som Modifast och MedMade omfattas däremot inte av ångerrätten i distansköplagen, men 14 dagars returrätt tillämpas ändå. Som privatperson har du därmed rätt att ångra ditt distansköp inom 14 dagar och returnera artiklar i obruten, oskadad originalförpackning för att få pengarna tillbaka. Observera att sammansatta artiklar med ett flertal olika ingåend produkter, som Modifast Startkit etc. måste returneras i sin helhet - d.v.s. med alla ingående produkter - och med obrutna förpackningar.

Vid retur står du för transportrisken och transportkostnaden. Vi rekommenderar dig att alltid använda den bifogade returadresslappen. Du debiteras då en fast returavgift på 75 kronor i efterhand, oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Saknar du returadresslapp så ber vi dig kontakta kundservice så skickar vi dig en ny. Spara ditt returkvitto från utlämningsstället tills returprocessen är avslutad.

Returadress
Aditro Logistics AB
Terminal 1
Att: Navamedic
Möbelvägen 21
556 52 Jönköping

  1. Lägg varorna du vill returnera i originalförpackningen eller motsvarande emballage tillsammans med följesedeln.

  2. Sätt på den förbetalda returadresslappen (där Modifast/Navamedic redan står som mottagare) på paketet.

  3. Lämna på valfritt ombud för den transportör som du har returadresslapp ifrån.

De returnerade artiklarna ska vara i obruten och oskadad originalförpackning vid ankomst till lagret. För att skynda på hanteringen av din retur på lagret samt krediteringen hos Klarna kan du maila information om returen inklusive ditt sändningsnummer till oss på modifast@navamedic.com.När vi har mottagit och kontrollerat returen återbetalar vi, genom Klarna, snarast värdet av de returnerade artiklarna (d.v.s. exklusive eventuell fraktkostnad till dig som kund samt returfrakt), dock senast inom 14 dagar. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi, genom Klarna, pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi, genom Klarna, retursumman på ditt kort. Som kund kan man själv logga in på Mitt Klarna och flytta fram fakturan två veckor så att den inte förfaller innan returen kommit in till oss.

Om du har några frågor kontakta oss gärna per e-post modifast@navamedic.com eller Modifast kundservice telefonnummer 0200-242421 (helgfria vardagar kl. 9.00-16.00).

Observera att beställda varor alltid måste hämtas ut. Att inte hämta ut varorna är inte samma som att utnyttja sin ångerrätt. Får vi tillbaka paket som inte hämtats ut, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, f n 250 kr. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs.

7. Reklamation

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du reklamera detta till Modifast Kundservice så snart som möjligt, inom skälig tid efter leveransen. Modifast kundservice tar emot felanmälan per e-post till modifast@navamedic.com eller telefon: 0200-24 24 21 (helgfria vardagar kl. 9.00-16.00). Obs! Vi måste ha godkänt din reklamation innan du skickar tillbaka några varor för kreditering etc.

I de fall där du ska returnera varor ska den bifogade returadresslappen användas. Spara ditt returkvitto från ombudet tills reklamationsärendet är avslutat.

1. Lägg varorna du vill reklamera i originalförpackningen eller motsvarande emballage tillsammans med följesedeln.
2. Sätt på den förbetalda returadresslappen (där Modifast/Navamedic står som mottagare) på paketet.
3. Markera ordern ”Reklamation” på följesedeln. Detta är viktigt då du annars kan debiteras returporto.
4. Lämna på valfritt ombud för den transportör som du har returadresslapp ifrån.

En defekt vara som returneras ska skickas tillbaka i det skick som den mottogs, och en fellevererad vara skall vara i oanvänt och oskadat skick i obruten originalförpackning. Du kommer sedan att få en felfri respektive rätt vara tillbaka.

Ansvaret för fel i beställd vara är begränsat till vad nu angivits.

Den defekta eller fellevererade varan ersätts med ny vara alternativt återbetalning. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad snarast, dock senast inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen.

8. Samtycke till lagring av personuppgifter

Genom att genomföra ett köp, fylla i eller muntligt lämna dina uppgifter, skapa ett konto eller på annat sätt delge oss information, lämnar du ditt uttryckliga samtycke till att dina personuppgifter lagras och används av Navamedic AB.

Navamedic AB, 556564-9661, Göteborgsvägen 74, 433 63 Sävedalen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Med personuppgifter avses här namn, adressuppgifter, mailadress, telefonnummer samt födelsedatum.

När personuppgifter lämnas i samband med en beställning lagras de, tillsammans med vilka produkter du köpt, under sju (7) år från utgången av det räkenskapsår informationen avser. Lagringen av personuppgifter sker i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund samt för att uppfylla kraven i bokföringslagen (bokföringslag 1999:1078). Uppgifterna kan också komma att användas för analys, uppföljning, statistikändamål, kundundersökningar, segmentering, profilering samt riktad marknadsföring, för att vi ska kunna erbjuda så bra och relevanta produkter, tjänster och erbjudanden som möjligt till dig som kund.

Om du skapat ett eget konto kan du när som helst ändra dina uppgifter genom att logga in på hemsidan med ditt användarnamn och lösenord. Har du inte tillgång till dator kan du istället kontakta oss för att få hjälp: modifast@navamedic.com alt. 08-544 999 00. Du kan också kontakta oss för om du inte vill att dina uppgifter ska användas i annat marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kommer inte att säljas eller på annat sätt lämnas ut till tredje part, utöver det som krävs för ovan nämnda användning.

För ytterligare information om vår hantering av personuppgifter, se vår Integritetsskyddspolicy.

9. Elektroniskt nyhetsbrev

När du genomför ett köp på www.modifast.se har du möjlighet att samtidigt bli prenumerant på vårt elektroniska nyhetsbrev. Det är helt kostnadsfritt och medför inga förpliktelser. Nyhetsbreven innehåller information om våra produkter, kampanjer och andra aktiviteter samt övrig information som vi tror kan vara av intresse för dig som kund. Vill du ändå inte prenumerera på Modifast Nyhetsbrev så bockar du helt enkelt ur den rutan i kassan innan du slutför din beställning.

Du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev, utan att först göra en beställning, genom att registrera dig via länken högst upp på startsidan. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.

Har du själv skapat ett konto eller registrerat dig för vårt nyhetsbrev, lagras dina personuppgifter tills du själv väljer att avregistrera dig.

För ytterligare information om vår hantering av personuppgifter, se vår Integritetsskyddspolicy.

10. Övrigt

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

Vi reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller på hemsidan i övrigt. Vid eventuella felaktigheter förbehålls rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, digitala material för nedladdningar etc. tillhör Navamedic AB eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar. De får inte kopieras, ändras, redigeras etc. utöver vad som ev. framgår i anslutning till materialet utan att Navamedic AB först kontaktats och givit sitt godkännande därtill.

11. Lagval

Tvist enligt dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag. Navamedic AB kommer att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.

Sedan den 15 februari 2016 finns en onlineplattform för EU:s konsumenter och näringsidkare som syftar till att ge samtliga en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel; https://webgate.ec.europa.eu/odr. Vid en nationell tvist så hänvisar vi dock till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.

Om Modifastmetoden Kostschema för viktminskning

Medmade

Tillskott av vitaminer och mineraler efter överviktsoperation - Allt i ett! Handla Medmade