Schema - Modifast-metoden MAX

Schema - Modifast-metoden MAX


I varje fas av Modifast-metoden ersätts olika antal måltider, från alla i Fas I till ingen alls i Fas IV. Utnyttja gärna våra smala recept för att undvika att halka tillbaka i gamla vanor, när det är dags att stegvis gå tillbaka till vanlig mat igen.

Schemat för Modifast-metoden kan översiktligt beskrivas så här:

Fas I: Vecka 1 - 3 strikt kur

De första tre veckorna äter du enbart Modifast LCD kostersättning. Du skall äta 4 portionspåsar Modifast per dag. Det är bra att fördela dessa enligt en regelbunden måltidsordning, så ha du redan nu banat in för bra vanor för framtiden. Förslagsvis 3 huvudmåltider och 1 mellan- eller kvällsmål.

Tänk på att du med hjälp av det breda smakutbudet kan skapa variation och växla mellan kalla och varma mål och glöm inte bort att dricka minst 2,5 liter vatten eller annan energifri dryck. Energifri dryck kan vara kaffe, te, mineralvatten, lightsaft eller lightläsk.

Under den sista veckan är det bra att planera för sin första matmåltid. Vilken måltid vill du börja med? Läs in dig på hur den måltid du tänker välja bör se ut i storlek och innehåll så att den passar just dig och planera inköp och hur den ska tilllagas. Ta gärna hjälp av våra måltidsförslag eller smala recept!

Att tänka på: När man minskar sitt kaloriintag så kan man känna sig extra hungrig under någon eller några dagar. Men lugn, det brukar lägga sig efter de första tre dagarna.

Fas II: Vecka 4 -6 introducera frukost

Nu börjar du kombinera Modifast LCD kostersättning med vanlig mat, genom att äta en matmåltid per dag. Vilken måltid du återintroducerar först kan du själv bestämma, utifrån vilken måltid du saknat mest eller vad som fungerar bäst i din vardag. Frukosten upplevs annars av många som enklast att utforma på ett sunt och bra sätt och de börjar därför med den. Totalt skall du nu äta 3 portionspåsar Modifast per dag.

Det finns många sätt att kombinera goda och sunda frukostar. Välj gärna nyckelhålsmärkt bröd och pålägg, lättmjölk, lättfil, kvarg och gärna frukt och grönsaker.

Att tänka på: När man går från en period med enbart kostersättningar (största delen flytande kost) till matoch börjar "tugga" så kan man ibland känna avlite extra driv på hungern men det brukar klinga av efter ett tag. Om du känner av extra hungerskänslor så drick vatten, varma drycker och fördela påsarna så att du får en jämn måltidsfördelning. Försök också att bli vän med dina hungerkänslor. 

Fas III: Vecka 7 -9 introducera lunch eller middag

Nu ska du lägga till ytterligare en matmåltid och de tre sista veckorna av Modifast-metoden äter du exempelvis en vanlig frukost på morgonen samt ytterligare en matmåltid. Ett huvudmål, lunchen eller middagen beroende på vad som passar dig bäst, samt mellanmål byter du alltså fortfarande ut mot totalt 2 påsar Modifast LCD. Nu när du bara byter ut enstaka måltider kan du också välja att använda Modifast måltidsersättningar, bars eller färdigblandad dryck (Ready to drink), istället för påsarna om du så föredrar.

När du återgår allt mer till vanlig mat är det naturligtvis viktigt att du äter sund och bra mat i rätt mängd för att behålla din nya vikt.

Prova gärna våra smala recept, börja lägga upp din mat enligt tallriksmodellen, leta efter nyckelhålsmärkta produkter och upptäck hur god smal mat är.

Vecka 10 - enbart matmåltider

Din Modifast-max är över och du tar nu bort dina sista 2 påsar Modifast. Lägg till din sista huvudmåltid och gärna ett bra mellan- eller kvällsmål om du behöver det. Det är nu som många tycker att den största utmaningen börjar, nämligen kampen för ev. fortsätta gå ner i vikt i lite långsammare tempo och sedan hålla den nya vikten.

Fortsätt följa tallriksmodellen, tänk på mängder, välj omättade fetter som har en bra kvalité, ät gärna frukt och grönsaker, välj fullkornsprodukter, var sparsam med sötsaker/snacks och titta efter gröna nyckelhål när du handlar samt hitta en motionsform om du tycker om och få den till en vana. Hitta en god livsstil med en bra balans. Tänk på att man kan äta av allt men inte alltid.

Skulle du känna att du fallit ur dina nya sunda vanor går det utmärkt att byta ut enstaka måltider med Modifast, för att på ett enkelt och säkert sätt återta kontrollen över energiintaget och vikten.