Modifast - Hur mycket kan man gå ner i vikt
  • Faktura 0:-
  • Fri frakt över 950:-
  • Snabb leverans

Hur mycket kan man gå ner i vikt?

Måttband är ett sätt att mäta resultatet med ModifastNär man har bestämt sig för att gå ner i vikt, vill man ofta se snabba reslutat av sina anstängningar för att hålla motivationen uppe. Vanligtvis brukar de flesta som vill gå ner förändra sina befintliga matvanor. Generellt brukar man säga att om man minskar sitt kaloriintag med 500 kcal per dag, går man ner 0,5 kg i vikt per vecka. 

Har man en större övervikt och vill få till en snabbare viktminsking kan man alltså välja att ersätta samtliga måltider med Modifast kostersättningar. En dag med Modifast ger mellan 800-900 kcal och energiunderskottet kommer då bli större än när man endast förändrar sina matvanor.

Vill du ta hjälp av Modifasts goda kostersättningar för att gå ner i vikt? Då finns det bredaste sortimentet med samtliga smaker här på hemsidan!

Hur mycket man går ner i vikt är individuellt

Hur mycket man kommer att gå ner i vikt under en LCD-diet är väldigt individuellt och påverkas av flera faktorer. Förutom längden på behandlingen inverkar även bl.a. ursprungsvikt, ålder, kön och mängden fysisk aktivitet.

I forskningsstudier visar resultaten att man i snitt kan minska 1-2 kg per vecka med en strikt LCD-kur. Ofta går man ner mer i vikt under den fösta veckan. 

Går ner i vikt stegvis

Viktnedgången är inte konstant under en LCD-kur även om man äter och dricker exakt samma sak varje dag. Under de första dygnen består en stor del av viktnedgången av vätskeförlust och det är inte ovanligt att man tappar 2-3 kg. Under tiden som dieten pågår ersätts vätskeförlusten med en fettförlust medan vätskebalansen återställs något. Ibland kommer man till viktplatåer där man står stilla några dagar innan viktminskningen fortsätter. Det är ett vanligt fenomen men orsakerna kan vara många.

  • Kroppen strävar efter jämvikt. När man går ner snabbt i vikt kan det vara så att det fett man förlorar i fettväven ersätts med vatten p.g.a. att fettcellerna/fettväven försöker behålla sin volym (kroppen strävar efter jämvikt). Detta extra vatten kan man sedan tappa i etapper vilket gör att vikten går ner och planar ut stegvis.
  • Man rör sig mindre. Ett annat vanligt fenomen är att man blir tröttare när man äter mindre och därför också rör sig lite mindre och långsammare i vardagen. Detta gör att energiförbrukningen minskar fastän man inte tycker att man ändrat på någonting.
  • Tarminnehåll och vätskebalans. Vikten kan också variera naturligt en hel del från dag till dag, ca +/- 1,5 kg, vilket beror på vätskebalansen och tarminnehållet.
  • Hormoner. Hos kvinnor gör dessutom de naturliga hormonella variationerna att vikten kan förändras med ett par kilo under månadens gång.