Modifast.se - Säker och effektiv viktminskning

Modifast-metoden

För dig som vill gå ner i vikt och få stöd genom att följa ett program! Våra kostprogram har 3 enkla faser och pågår under 6-9 veckor. 

Vecka 1 - 2

4 x Modifast mål per dag

Vecka 3

3 x Modifast mål + 1 vanlig måltid per dag

Vecka 4 - 6

2 x Modifast mål + 2 vanliga måltider per dag

Läs mer

Kickstarta är aktiviteten som hjälper dig till nya sunda vanor!

Läs mer om hur det går till.

Läs mer här

Våra produkter

Kostersättningar

Drycker, puddingar & varma rätter

LÄNK

Måltidsersättningar

Bars & Ready to drink

LÄNK
LÄNK
Få inspiration om
hur du skapar sunda vanor

Kundberättelser

Läs och inspireras av våra kunders viktresor!

"Jag har gått från övervikt till normalvikt!"
Jeanette, deltagare Kickstarta 2019
Jeanette -6,4 kg
Läs mer
"Jag rekommenderar ALLA som vill gå ner i vikt att prova!"
Emma, aug 2019
Emma -45 kg
Läs mer
"Det är så goda produkter så det har blivit som ett behov!"
Carin, juni 2019
Carin -30 kg
Läs mer
"Gått ner 58 kg sen jag började!"
Anna, dec 2018
Anna -58 kg
Läs mer
"Tack Modifast. Tack för att ni gör det så lätt!"
Sandra, sep 2018 och juli 2019
Sandra, -30 kg
Läs mer
"Så du som vill prova! Jag lovar, det funkar!"
Ulrika, aug 2018
Ulrika -30 kg
Läs mer

Inspiration & motivation

I vår blogg finns mycket information för en hälsosam livsstil!

Hälsosam vikt

Vad är normalvikt och vad är övervikt? 

Hur mycket man väger beror på den långsiktiga energibalansen, d.v.s. balansen mellan energiintag och energiförbrukning.

Det finns fastställda mått som definierar vem som är normalviktig och vem som är överviktig eller lider av fetma, av vilka vi presenterar ett par här på hemsidan, men man får inte glömma bort hur viktigt det är att man trivs med sig själv - oavsett vad vågen säger. Vad som är hälsosam och "rätt" vikt för en person, behöver heller inte vara "rätt" vikt för en annan person med samma längd.

Visar vågen på många kilos övervikt är det dock mer än ett kosmetiskt problem och det kan påverka din hälsa negativt. Riskerna för exempelvis hjärtkärlsjukdom, diabetes typ 2 och gallsten ökar vid ett BMI-värde över 30, d.v.s. fetma.

Grundorsaker till övervikt

Enkelt uttryckt kan man säga att övervikt beror på långvarig obalans mellan intag och förbrukning av energi, d.v.s. att man konstant får i sig fler kalorier än vad man förbränner. Hur mottaglig en person är för att utveckla denna obalans kan delvis bero på arv och genetiska faktorer, men studier visar att ca 60-75 % av viktvariationen i en befolkning beror på miljö och varierande livsstilar.

Individer som är genetiskt mottagliga för övervikt och fetma lägger lättare på sig vikt om man samtidigt har felaktiga kostvanor och en inaktiv livsstil, men grundlägger man goda livsstilsvanor går det att förebygga och med hjälp även att behandla.

Vad är det då som gör att antalet personer med energiöverskott, övervikt och fetma hela tiden verkar öka? Tja, en del av förklaringarna hittar vi enkelt runtomkring oss:

  • För lite fysisk aktivitet generellt (bilkörning, hissar, rulltrappor, fjärrkontroller etc.)
  • Ökat utbud av energitäta, näringsfattiga livsmedel & söta drycker
  • Allt blir större; portionsstorlekar, tallrikar, bakverk mm.
  • Automatisering av arbetslivet och mer stillasittande arbete
  • Fler stillasittande fritidsaktiviteter (TV, dator, dataspel etc.)
  • För lite fysisk aktivitet generellt (bilkörning, motorgräsklippare, postorder etc.)
  • Stress kan sätta hunger- och mättnadssignalerna ur spel
  • Vissa läkemedel kan också leda till viktökning, exempelvis kortison och insulin
Läs mer

BMI - Body Mass Index

BMI - Ett sätt att klassificera normalvikt, övervikt och fetma 

Det vanligaste måttet för att fastställa om någon är under-, normal- eller överviktig alternativt lider av fetma är BMI, d.v.s. Body Mass Index eller Kroppsmasseindex.

BMI är enkelt att beräkna utifrån din vikt och längd. Du tar vikten i kilo och delar den med din längd i meter gånger sig själv, som i nedanstående formel:

Formel för beräkning av BMI

Gränsvärden enligt WHOs klassificering:

BMI-värde (kg/m2)
Undervikt< 18,5
Normalvikt18,5 - 24,9
Övervikt25,0 - 29,9
Fetma klass I30,0 - 34,9
Svår fetma/Fetma klass II35,0 - 39,9
Mycket svår fetma/Fetma klass III> 40,0


BMI är inget perfekt mått på övervikt och fetma. En svaghet med måttet är att det inte tar hänsyn till förhållandet mellan muskelmassa och fett vilket kan ge missvisande resultat för den som tränar mycket och därmed är muskulös.

Läs mer

Midjeomfång

Förutom BMI-värdet brukar man titta på midjeomfånget för att definiera en persons vikt relativt ökade risker för hälsokomplikationer. 

För midjeomfånget finns det två fastställda gränsvärden för respektive kön, som anger när vikten och därmed midjemåttet visar på ökad eller mycket ökad risk för komplikationer.

Midjeomfånget mäter du enkelt stående med ett vanligt mjukt måttband. Du ska mäta midjeomfånget mellan nedersta revbensbågen och översta spetsen på höftbenet, d.v.s. ungefär vid naveln.

Gränsvärden för midjeomfång enligt WHO:

Kvinnor Män Risk för komplikationer
> 80 cm> 94 cmÖkad
> 88 cm> 102 cmMycket ökad

För värden över 88 cm för kvinnor och 102 cm för män brukar man tala om uttalad bukfetma. Denna typ av fett är betydligt skadligare för hälsan än om övervikten fördelas på stuss, lår och höfter. Detta beror på att fettet från bukens celler är mer aktiva och går in i blodomloppet. Därigenom påverkas såväl blodkärl och lever som blodfetter och blodtryck negativt. Dessutom gör bukfetma att insulinet i kroppen fungerar sämre. Detta leder till insulinresistens så att glukos (kolhydrater) inte tas upp i cellerna och förbränns i samma takt som förut, vilket är ett förstadie till typ 2 diabetes.

Främsta orsakerna till bukfetma är felaktiga matvanor, stress, brist på fysisk aktivitet, rökning och hög alkoholkonsumtion. Att ändra sitt levnadssätt är därmed också det bästa sättet att göra något åt problemet, för även om bukfetma har visat sig något svårare att bli av med än annan övervikt är det inte omöjligt. Forskning visar att framför allt motion är av avgörande betydelse.

Läs mer