Vilka livsmedel ska jag välja?

Bra livsmedelsval efter överviktsoperation


Välj långsamma kolhydrater!

Det är bra att tänka på att välja mer av långsamma kolhydrater efter operationen. Med det menas fullkornsvarianter och fiberrika livsmedel. De har positiva effekter för hälsan, hjälper till att hålla vikten, ger bättre mättnad och kan hjälpa till att minska risk för besvär med dumping.

Bröd, flingor, gryner

Välj främst fullkornsvarianter av mjukt bröd, flingor, müsli, pasta, ris, bulgur och couscous. Mathavre och matkorn innehåller 100 % fullkorn och även de flesta knäckebröd. Fiber- och bönpasta är också bra livsmedelsval, de ger en bättre mättnadseffekt än vanlig pasta.

Frukt, bär, rotfrukter, baljväxter, grönsaker

Innehåller fibrer som ger en större mättnadskänsla och kan göra det lättare att hålla vikten. Välj grova grönsaker som ex morot, palsternacka, kålrot, vitkål, broccoli, blomkål, gröna ärtor, haricots Vertes eller lök som kan blandas med mer fiberlåga grönsaker som ex tomat, sallad, gurka, de vi kallar för pynt. Bönor och linser att blanda i sallader eller till röror och de är också goda att rosta i ugnen till nyttiga snacks.

Frukt och bär är perfekta att få in till frukostmålet eller som mellanmål. När det gäller sylt/marmelad, välj lättsockrade eller de som är sötade med sötningsmedel.

Det viktiga proteinet

Protein bidrar med mättnadskänsla. Det är bra att se till att ha med någon proteinkälla vid varje huvudmåltid. Om lunch/middagsmålet varit små portioner så kan man med fördel välja proteinförstärkta mellanmål som komplement.

Bra proteinkällor är exempelvis: Kött, fisk, räkor, musslor, kyckling, ägg, soja, tofu, Quorn, bönor, linser, keso och kesella.

Bra fettkällor

Välj mjuka fetter och magra alternativ. Vill du ha ett snabbt alternativ såsom en färdigrätt eller äter på restaurang så hittar du bra information kring detta i vår blogg. 

Flytande margarin eller raps- och olivolja är hälsosamma val. Lättmargarin till smörgåsen. Bra pålägg är ex 10-17% hårdost- och färskost, skinka, nötrulle, kalkon, makrill i tomatsås, avokado, ägg, keso, tartex.  

Mejeriprodukter

Välj gärna naturella alternativ med låg fetthalt. Lättmjölk, lättfil och matyoghurt, minifraiche är bra till matlagning. För mycket fett i kosten kan för vissa ge ökad risk för dumpingbesvär.

Fisk och skaldjur

Havets guld, fisk och skaldjur är bra för hälsan, både mager och fet. Det finns mycket gott att välja på som t.ex. makrill, lax, kolja, torsk, sill, kummel, lubb, räkor och kräftor. Välj gärna en magrare tillagningsmetod som att koka, steka (utan panering), grilla eller tillaga i ugn.

Tips vid speciella tillfällen

Helgmyset

Fredagsmys eller lördagsgodis? Det kan vara positivt att planera för och välja någon dag i veckan där man äter lite sötsaker, glass, snacks, läsk eller annat som man tycker är gott. Att man får njuta med gott samvete. Det är bra att tänka på att inte äta för ofta och för mycket från utrymmet eftersom det är både kaloririkt och näringsfattigt. Försök att hitta din balans.

På språng?

Ha alltid ”en banan i bakfickan” som vi brukar säga, alltså ha med dig en frukt. Eller köp en fullkornssmörgås på ett café. På snabbmatställen kan man alltid beställa en liten burgare och komplettera med grönsaker/sallad och vatten. Det kan också vara bra att en flaska vatten med sig så att man får i sig vätska när man behöver fylla på.

Vid besvär som dumping eller andra besvär ska man alltid följa de råd man fått av sin klinik/dietist.

Om Modifastmetoden Kostschema för viktminskning

Medmade

Tillskott av vitaminer och mineraler efter överviktsoperation - Allt i ett! Handla Medmade