Hunger och sug
  • Faktura 0:-
  • Fri frakt över 950:-
  • Snabb leverans

Hunger och sug

Att äta regelbundet och på bestämda tider gör att man lättare lär sig känna igen hunger- och mättnadssignaler och det gör det lättare att äta lagom mängd varje gång. Äter man oregelbundet är det lätt att man blir akut hungrig och äter för mycket när man väl äter, och kontot hamnar då på plus.

Ibland kan det vara svårt att veta om det man känner är hunger eller sug och om man egentligen behöver äta något. Här kan du få tips på hur du kan känna skillnaden.

Hunger

Sug

Känner en kurrande mage Är orolig måste äta något
Lätt huvudvärk eftersom man inte ätit på flera timmar Måste köpa korv när jag tankar bilen trots att jag åt middag för en timme sedan
Hungrig, har inte ätit middag på flera timmar Måste äta godis när jag är stressad
Hungrig och de flesta maträtter lockar Är arg måste äta något
Trött, irriterad men en lust att äta Måste äta vid tv:n gör alltid det
Hungerkänslor - försvinner när man äter/dricker Sugen på något specifikt, ofta sött

Bryta mönster

Vad känner du? Stanna upp och fundera över vad som kan ha utläst känslan. Vilka signaler får du? Vilka tankar kommer upp?

Om du konstaterar att du är hungrig, var det då länge sedan du åt? Du kanske behöver äta, men tänk på att äta en lagom mängd, antingen ett litet mål om det är mellanmål eller ett större mål om det är dags för en huvudmåltid.

Om du nyligen åt kan du istället vara sugen. Suget kan komma av gamla vanemönster eller av negativa känslor, som kan leda till onödigt ätande. Var öppen för den känslan och utforska den. Fundera vad den står för, istället för att bedöma om den är bra eller dålig, rätt eller fel. Vi är inprogrammerade att agera direkt och äta för att överleva, men försök istället att inte agera utan vänta ut suget. Det klingar oftast av efter ca 30 min. Kan du se något mönster i när suget alltid uppkommer? Vad står det för? Hur kan du bryta mönstret? Ha en plan för vad du kan sysselsätta dig med, istället för att äta i onödan, när suget uppkommer.

Hunger vid strikt kur med Modifast

När man går över till en LCD-diet (strikt kur) från att ha ätit vanlig mat, sänker man sitt energiintag ganska stort och man kan då uppleva hungerkänslor till en början, men det är väldigt individuellt. Denna känsla brukar gå över efter några dagar. Se till att dricka ordentligt, minst 2-2,5 liter vätska per dag, utöver den liter man får i sig från 4 påsar Modifast. Om det är flera timmar tills nästa påse, försök att vänta ut känslan och låta suget klinga av. Ta hjälp av planerna du tänkt ut för hur du kan hantera dessa situationer.

Man kan också lägga till en frukt eller lite grönsaker, men tänk på att hungern ibland kan öka när man börjar tugga igen och man äter mer. Ska man däremot opereras på grund av sin fetma och har fått en ordination att endast ta 4 påsar per dag är det viktigt att följa det för att operationen skall kunna genomföras så bra som möjligt.