Fett - bra eller dåligt
  • Faktura 0:-
  • Fri frakt över 950:-
  • Snabb leverans

Fett - bra eller dåligt?

Fett vid viktnedgång

Fett är en viktig energikälla för våra kroppar och rätt sorts fett i rätt mängd är avgörande för att vi ska må bra.

Fett är dock mer energirikt än andra näringsämnen och innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier som samma mängd kolhydrat eller protein. Tycker man fettrik och i övrigt energität mat är god kan det leda till att man får i sig för mycket energi i förhållande till sitt energibehov, vilket ger viktuppgång.

När man ska gå ner i vikt behöver man begränsa sitt energiintag. Det är lättare att begränsa sitt energiintag om man väljer magrare alternativ av livsmedel som innehåller fett. Små portioner och att inte äta allt för ofta är troligtvis ett bra sätt att kontrollera intaget. Några förslag på hur man enkelt kan minska intaget av fett i maten följer nedan:

  • Välj magra mjölkprodukter som t ex lättmjölk, lättfil, lätta alternativ till grädd- och créme fraiche-produkter
  • Använd lättmargarin
  • Ta 10-17 % ost eller en skiva ost per smörgås
  • Välj nyckelhålsmärkta livsmedel och charkvaror exempelvis korv, leverpastej
  • Till såser, gör en skysås eller välj magra mejeriprodukter som bas.
  • Begränsa intag från det så kallade utrymmet (chips, snacks, glass, konditorivaror, choklad)
  • Välj mer sällan friterade och panerade maträtter

Genom att välja magra alternativ av livsmedel som innehåller en högre andel fett och samtidigt komponera sina måltider efter tallriksmodellen med en rejäl näve grova grönsaker, har man goda förutsättningar för att minska sitt energiintag och därigenom minska sin vikt.

Rekommendationer

Livsmedelsverket rekommenderar att 25-40 % av det totala energiintaget kommer från fett. Enkelomättade fettsyror bör vara 10-20% av energiintaget och 5-10% från fleromättade fetter, varav ca 1 procent från omega-3. Det innebär att ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram.