Motions-tips
  • Faktura 0:-
  • Fri frakt över 950:-
  • Snabb leverans

Motionstips

Kom igång

  • Det som gör att vi sällan kommer iväg för att motionera är tidsbristen. Vardagslivet ger många möjligheter till motion, som vanligen inte kräver någon större omläggning av din planering.

    Ett första steg kan vara att börja med att öka på sin vardagsaktivitet genom att t ex gå och handla, ta trapporna, cykla till jobbet och promenera efter lunch.

    En annan modell är att finna lösningar för att motionera hemma med hjälp av olika redskap

  • Bestäm dig för vad du vill börja med. Fundera på när du har som mest tid och lägg upp en plan som du kan prova och utvärdera efterhand.

  • Ett träningspass någon gång per vecka kan inte kompensera för total brist på vardagsmotion. Det är mycket bättre att först bygga upp rutiner med rörliga vardagsaktiviteter. När de väl sitter så kan man lägga till mer planerade träningspass.

  • Tänk på att börja lugnt om du inte motionerat på länge. På så vis undviker du både att tröttna och att skada dig. Att promenera är ofta en bra start och dessutom väldigt flexibelt, eftersom du väljer hur långt du går och hur utmanande väg du tar - med eller utan uppförsbackar, trappor och så vidare.

Duration, intensitet och träningsform

  • Det kan räcka med 30 min per dag men ytterligare motion ger mer fördelar. För den som vill kontrollera eller minska sin vikt rekommenderas minst 60 minuter per dag med måttlig eller hög intensitet.

  • När man regelbundet utsätter kroppen för fysisk aktivitet som är på en högre nivå än vad man brukar göra så sker en positiv anpassning, dvs. man får resultat av träningen. Regelbundenheten är därför nyckeln till att se långsiktiga resultat.

  • Förutom att ge variation är det positivt för resultaten att kombinera olika motionsformer. Kroppen anpassar sig som sagt till den träning man utför, så att då kombinera t.ex. någon form av styrketräning med konditionsträning ger mer allsidig träning och bättre resultat.

  • Vid viktminskning bevarar styrketräningen musklerna bättre och konditionsträningen gör så att man förbrukar mer energi och lättare går ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

Motivationstips

  • Upplever man inga framsteg kan det vara svårt att se de framgångar och resultat som motionen faktiskt ger. Man kan mäta framgången på många olika sätt, t.ex. med antal meter man gått eller sprungit, stegräknare, tidur, pulsklocka, i en träningsdagbok eller hur många gånger man lyft en tyngre vikt. Man kan även använda sig av olika motionsappar som finns.

  • Den största utmaningen är att fortsätta med motionen när motivationen avtar, vilket oftast inträffar efter 5-6 månader. Då är det viktigt att hitta en nytändning för att fortsätta. Sätt upp rimliga mål och fokusera på det du gör istället för det du inte gör.

  • Behöver man individuella råd kan man fråga efter Fysisk aktivitet på recept hos sjukvården. Man kan också få inspiration av att boka en P.T. (personlig tränare).