Bra mat

stycke66-h

Kan äta av allt men inte alltid

För att minska i vikt måste man äta mindre än vad man gör av med, det är enkel matematik.

Allt ryms, man kan äta av allt men inte alltid. Det man äter till vardags lägger grunden och man kan unna sig lite utsvävningar då och då, det vi kallar utrymmet. Det är hur ofta och hur mycket man äter som kommer att påverka vår vikt på sikt.

stycke

Livsmedelsvalen är ofta avgörande

Vissa livsmedel har i studier visat sig vara positiva för att förhindra en viktuppgång och för att bibehålla vikten efter en viktnedgång. Det gäller fiberrika livsmedel, som fullkorn, grönsaker, frukter, bär, baljväxter, nötter och frön, och råd om ett högre intag av mejeriprodukter (främst mjölk). Andra livsmedel är förknippade med att leda till större viktuppgång och dessa är vitt/siktat mjöl, sockerrika livsmedel och söta drycker, rött kött och charkprodukter.

Man tror att det beror på att en kost som innehåller fiberrika vegetabilier generellt innehåller mindre energi jämfört med en kost rik på animaliska livsmedel och livsmedel med mycket fett och socker. Man får alltså i sig mindre kalorier totalt.

stycke50-v

Energibehovet varierar

Hur mycket mat vi behöver äta kan skilja beroende på om vi är män, kvinnor, vår ålder, om och hur fysiskt aktiva vi är och vilken intensitet eventuell aktivitet har.

Män har generellt större energibehov än kvinnor på grund av större muskelmassa och organ och förbrukar på så sätt mer energi än kvinnor.

stycke

När man återinför mat efter ”en strikt kur” eller kompletterar Modifast med mat ska man välja en energilåg och näringsrik kost med en balans mellan kolhydrater, fett och protein. Man ska fokusera på helheten i kosten, sina matvanor och hitta sin modell.

Behöver du tips på smala recept och exempel på måltidsupplägg finns det här på hemsidan.