Tips från Lina

Har du några tips till andra som vill prova att äta Modifast?


Innan Modifastkuren börjar ta kort på dig själv i underkläder;

framifrån, bakifrån och från sidan. Ta vikten, och mät dig med måttband på olika ställen (armar, lår, magen, midjan, rumpan, brösten). Då har du en utgångspunkt att se tillbaka på. Jag fick själv en chock när jag såg den ”nakna sanningen”. Även om jag ser mig själv i spegeln varje dag var det ett brutalt uppvaknande att se sig själv framifrån i underkläder i en annan persons ögon. Nu har jag lite skrämselbilder för mig själv.

stycke66-h

När man börjar med Modifast skulle jag rekommendera att provsmaka hela sortimentet

Vi hade ju turen att få göra det och det hjälpte verkligen. Vissa smaker klarar man ofta inte alls av, medan andra är jättegoda. Jag rekommenderar kaffe, chokladdryck och chokladmoussen samt cerealbarsen. Jag är själv en person som hellre äter samma sak varje dag och inte tänker så mycket så länge jag tycker det är gott, än att växlar smaker som jag tycker är sådär.

stycke

Sen tycker jag att man bör pröva hur mycket vätska man gillar

Det skiljer mycket i smak på 2 dl och 2,5 dl. Konsistensen blir olika. Sen spelar temperaturen också in på vattnet. Min favorit är att ta liiite mer än 2 dl och köra i några isbitar innan jag shakar. Det ska vara lite trögflytande och riktigt kallt. Då kan jag sitta och sippra lugnt på min dryck i ett glas jag tycker är gott att dricka ur (gör det lite lyxigt om du har tid, då känns det roligare att ”äta”). Har man bråttom kan man ju alltid köra ljummet vatten direkt ur shaken, men om man är riktigt hungrig är det bättre att sippra försiktigt i ett fint glas med is. Då tar det längre tid och man mättas mer.

stycke66-v

Drick mycket vatten, 2,5 l är rekommenderat

Mitt tips är att ha en tillbringare framme på köksbänken så att man ständigt påminns om att dricka. Vatten i rumstemp är mycket lättar att hälla i sig, och hälsosammare för kroppen. Jag brukar inleda morgonen med ett stort glas vatten det första jag gör. Ibland får man tvinga i sig. Efter någon halvtimme dricker jag Modifast. Sen varvar jag vatten och Modifast. Jag kör stora glas vatten som rymmer 0,5 l, och då blir det ju 5 glas om dagen. Modifast dricker jag 4 ggr om dagen med 3-4 h mellanrum. Mellan Modifasten dricker jag vatten (samt morgon och kväll). Lägg upp ett schema så du kommer in i rutinen. Det kändes väldigt ovant för mig, men nu gör jag det utan att tänka.

stycke

Bli inte arg om du gör en miss

Däremot ta dig tid att tänk till innan du stoppar saker i munnen. Varför gör du det? Är du verkligen hungrig? Ta alltid ett glas vatten innan och känn efter om ”hungern” är kvar. Ofta försvinner den för att det visade sig vara törst.

Sätt upp mål

Ha ett långsiktigt och flera kortsiktiga. Förvänta dig inte att allt händer på samma gång. 1,5-2 kg är ju det normala genomsnittet av viktminskning, så bli glad av allt som är över. Räkna med att första veckan är ganska extrem eftersom tarmen töms och det är mycket vätska som försvinner. Sen planar det ut. Mer än hälften av det jag tappade försvann första veckan.

Träna om du orkar, men jag satte själv målet att bara klara kosten

Det är en utmaning i sig. Sen klappade jag mig själv på axeln varje gång jag gjorde något utöver ingenting. Det blev en del promenader, men första veckan var jag nästan svimfärdig. Så ta det lugnt och känn efter.

För matdagbok

Bra app är Lifesum som är gratis. Tävla med dig själv.
 

Ha en stödperson

som du kan ringa till när det blir svårt. Varje gång du ska fuska så måste du ringa stödpersonen och motivera varför du ska fuska. Det känns oftast så pinsamt att man inte vill göra det, och då låter man bli istället.