Schema för Modifast-metoden

Schemat för Modifast-metoden kan översiktligt beskrivas så här: 

I varje fas av Modifast-metoden ersätts olika antal måltider, från alla i Fas I till ingen alls i Fas IV. Utnyttja gärna våra smala recept för att undvika att halka tillbaka i gamla vanor, när det är dags att stegvis gå tillbaka till vanlig mat igen.

Fas I: Vecka 1 - 2

De första två veckorna äter du enbart Modifast LCD kostersättning. Du skall äta 4 portionspåsar Modifast per dag och väljer själv hur du fördelar dem över dagen.

Tänk på att du med hjälp av det breda smakutbudet kan skapa variation och växla mellan kalla och varma mål och glöm inte bort att dricka mycket vatten eller annan energifri dryck. Energifri dryck kan vara kaffe, te, mineralvatten, lightsaft eller lightläsk. De sistnämnda bör man vara mer restriktiv med, då de kan öka risken för tandskador.

Fas II: Vecka 3

Nu börjar du kombinera Modifast LCD kostersättning med vanlig mat, genom att äta en matmåltid per dag. Vilken måltid du återintroducerar först kan du själv bestämma, utifrån vilken måltid du saknat mest eller vad som fungerar bäst i din vardag. Frukosten upplevs annars av många som enklast att utforma på ett sunt och bra sätt och de börjar därför med den. Totalt skall du nu äta 3 portionspåsar Modifast per dag.

Det finns många sätt att kombinera goda och sunda frukostar. Välj gärna nyckelhålsmärkt bröd och pålägg, lättmjölk, lättfil och gärna frukt och grönsaker.

Fas III: Vecka 4 - 6

Under de tre sista veckorna av Modifast-metoden äter du exempelvis en vanlig frukost på morgonen samt ytterligare en matmåltid. Ett huvudmål, lunchen eller middagen beroende på vad som passar dig bäst, samt mellanmål byter du alltså fortfarande ut mot totalt 2 påsar Modifast LCD. Nu när du bara byter ut enstaka måltider kan du också välja att använda Modifast måltidsersättningar, bars eller färdigblandad dryck (Ready to drink), istället för påsarna om du så föredrar.

När du återgår allt mer till vanlig mat är det naturligtvis viktigt att du äter sund och bra mat i rätt mängd för att behålla din nya vikt.

Prova gärna våra smala recept, börja lägga upp din mat enligt tallriksmodellen, leta efter nyckelhålsmärkta produkter och upptäck hur god smal mat är.

Fas IV: Vecka 7 -

Din Modifast-kur är över och det är nu som många tycker att den största utmaningen börjar, nämligen kampen för ev. fortsätta gå ner i vikt i lite långsammare tempo och sedan hålla den nya vikten. Fortsätt följa tallriksmodellen, tänk på mängder, välj omättade fetter som har en bra kvalité, ät gärna frukt och grönsaker, välj fullkornsprodukter, minska intag av sötsaker och titta efter gröna nyckelhål när du handlar samt hitta en motionsform om du tycker om och få den till en vana. Hitta en god livsstil med en bra balans. Tänk på att man kan äta av allt men inte alltid.

Skulle du känna att du fallit ur dina nya sunda vanor går det utmärkt att byta ut enstaka måltider med Modifast, för att på ett enkelt och säkert sätt återta kontrollen över energiintaget och vikten.